Sondag

Idag har vi varit i Dunn´s River Falls och där var det vackert! I Jonas lilla guidebok står; "Det är förmodligen farligt och det är touristy as hell..." Vattenfallet sägs vara ett av de vackraste i världen och jag kan nog hålla med, inte för att jag har sett så många... :)
Vi gick på ett långt led och fick bitvis hålla varandra i handen, detta trots Pias protester; "Jag hatar detta - jag vill inte hålla i handen - det hade gått fortare om vi fick gå själv mm mm". Hon ska vara d....igt glad att vi höll hand för annars är risken att vi faktiskt blivit av med henne idag, kolla fotona...
Vi lär Andi slippa klättra och i stället ta hand om kameran, resultatet blev väl lite si och så men han fick i alla fall inte med mitt "nippleslip"! Kanske att det finns dokumenterat på den DVD vi väntar på ska levereras till hotellet... Man får vara glad att våra badkläder i stort sett satt på under den 180 meter långa turen i vackraste regnskog!




Slut för idag - tack för idag!


Lordag....

Lite foton fran golfbanan...





Fredag

Fredag och vi har alla haft en dag på stranden, utom Jonas som så klart både kollat golf på TV och varit på banan och tränat lite, kul kille...

Svåger Andi har nu konstaterat att han och jag egentligen inte borde kunna vistas på samma kontinent samtidigt och jag kan bara håla med! Trots detta är vi nu på vår fjärde golfresa tillsammans och har alltid förvånansvärt trevligt, konstigt...



I morgon golf och på söndag blir det en tur till det berömda vattenfallet Dunns´s River Falls.

Och Ringbom, kul att du uppskattar min Jamaicafakta som jag förstått att inte alla gör... Hoppas bara att jag har rätt för mig! Här kommer lite mer; Jamaica lever i första hand av turismen, man exporterar även socker och världens godaste kaffe från Blue Mountain. En annan källa för inkomst är export av sulfa.t en av metallerna i aluminium. När jag frågat om droger i kombination med inkomst skrattas frågan bort med en liten försiktig bekräftelse.

Vi vill gratulera våra kära grannar till den alldeles nya familjemedlemmen, en liten son, Grattis Andreas & Jessica!!

Hur är det hemma? Gissar att vår hund lever och att det är bra med alla eftersom vi inte hört annat?
Hur har Annette det efter senaste operationen?
Har George och Sara fått sin lilla Freija ännu?

Om mindre än en vecka kommer farmor hem lilla Hannah och då blir det mys- & pusskalas!



 


Torsdag...

Bilderna får tala för sig själv men som ni ser har vi det alldeles underbart! Hur har ni det?
kramar








Nu middag pa italiensk restaurang!
Kiss and goodnight...


Onsdag

Vår morgon dag (och er idag?) inleder vi här på Jamaica med att ägna en extratanke åt far då det nu är två år sedan han lämnade oss... Två år som ibland känns som en evighet och ibland som om det var igår, han fattas oss jättemycket!

Fotot idag blev alldeles suddigt men jag väljer att ha med det i alla fall för mångatan var alldeles, alldeles fantastisk...

kramar från Jamaica


Tisdag


Lite foto som ni önskat... Pia har fått stå över golfen idag eftersom hon har d....ligt ont  ryggen, sjukvårdsrådgivningen gissar på ryggskott och rekommenderar smärtstillande och rörelse! Hur har ni det? Ryktet säger att det snöar, kan det vara så??
Kram till er alla!





Mandag

Idag är det måndag och vi tar en paus från golfen för att i stället åka till Ochio Rios (=åtta floder), en liten stad ca 30 minuter härifrån för lite shopping. Inte fanns där åtta floder inte och vår chaufför sa att de nog räknat lite fel...
80% av Jamaica består av berg och en stor del av lokalbefolkningen bor i bergen. Jamaica är indelat i 14 "län" och här börjar barnen i skolan när de är 2+, är du redo att skicka Hannah till skolan om två år André? Eleverna har skoluniformer och färgen på flickornas uniform visar vilken skola de går på. Pojkarnas uniform är alltid kakifärgad och för dem är det färgen på slipsen som visar vilken skola. Skoldagen är indelad i två skift, antingen går de 7.30-12 eller 13-12.30. Varannan termin tidigt pass och varannan sent pass.

Här på Breeze är vi instängda i en skyddad miljö, inga försäljare är tillåtna på vår strand, inte en hund eller katt i sikte, vi skrivs in när vi åker till golfbanan (två minuter med golfbil) och kryssas av när vi kommer tillbaka. Är de rädda att vi kidnappas på vägen eller? Inom hotellområdet finns en stor bufférestaurang där vi även äter vår frukost. Här finns ett Reggae café där det serveras enklare mat större delen av dygnet, här är en grillrestaurang, en japansk och en italiensk så vi svälter inte precis.. Här finns också tre barer inom en minuts avstånd, så dagens I-landsproblem? Vilken bar ska vi gå till nu?

Kram till er alla så hörs vi förmodligen i morgon! Nu 15.50 här och 21.50 hos er...


Reggaeman!                            Jonas shoppar Cubanskt...   


Lordag...

Hej pa er!

Vi har det fortsatt bra har och tankte ge er lite fakta om Jamaica...
Landet har ca 2.7 miljoner invanare och av dessa bor ca 750 000 i Kingston Town. Det beraknas att ytterligare 2 milj Jamacaner bor i andra lander, foretradesvis i USA, Storbrittanien och Canada. Invanarna ar tidigr sexuellt aktiva och ca 80% av barnen fods utom aktenskapet.
1% har rent afrikanskt ursprung, 7.3 % ar afro-amerikaner och av de resternade ar 0.2% vita, 0.2% afro-kineser och 1.3% mellanostrar.
Jamaica sags ha det storsta antalet kyrkor/kvadratkilometer i varlden och alla tankbara religioner finns representerade. Mer an 80% identifierar sig sjalv som kristna och 5% ar katoliker. Slut pa dagens lektion!!

Grattis till Lilla Hannah som nu har blivit en hel vecka "gammal"!! Lantar, saknar...

Dagens I-lands problem: Min Pina Colada star fot langt ifran min solstol... *suck*
Hur har ni det?

Kram fran oss alla och nedrakningen har borjat: fem dagar tills Jonas blir 40! (fyra nar ni laser detta)


JAMAICA!

Kastrup              Heathrow            Miami                                  Miami 2                    


JAMAICA! Utsikt fran hotellrum


Vi anlande till sist till var slutdestination och aven om det kandes som om vi var pa vag ett halvt liv blev vi bara ca 7 timmar forsenade... Konstigt!

Har ar fuktigt, vanligt, soligt, molnigt, varmt och avlslappnat. Vi har idag torsdag varit ute pa var forsta Jamaicanska golfrunda med varsin caddie. Golfbanan var inte den basta vi har spelat pa men den duger om man ser till helheten, vi kunde faktiskt haft det samre!
Idag nar vi kom in fran poolen stod det en flaska chempagne pa kylningi vart rum, "Special day" stod det pa medfoljande lapp och som vi funderade! Nar vi funderade som bast ringde det fran receptionen och de undrade om allt var bra och vi fick ocksa veta att de trodde att Jonas fyller ar. Ack sa fel de har, det ar en vecka kvar och vi kommer att fa champagne en gang till, Tjohhoo! Tank Andi for att du svallrade om fodelsedagen!
I kvall stor underhallning, fortsattning foljer...

Nu 22.46 har, 04.26 hos er och fredagmorgon...

Puss lilla Hannah! 

Första etappen...

Efter en hel dags resa har vi nu äntligen anlänt till våra hotellrum… i London! Klockan är här 21.53 (hemma 22.53) och vi har checkat in och ätit buffé i ett kallt England och man kan ju undra vad som hände? Vi skulle lyfta från Kastrup mot Heathrow, London kl 10.35 och efter 1.5 timmes försening kom vi äntligen iväg men när vi anlände till England fick vi tillbringa ytterligare ca 30 minuter i luften på grund av den Engelska tjockdimman, samma jädrans dimma som orsakat vår sena avgång. Detta var dock den lätta biten ska jag säga! Väl på Heathrow stod vi i kö i tre timmar innan vi kom fram till disken för att boka om våra biljetter, för trots tjockdimman hade vårt plan mot Miami lyft precis i tid så vi missade det med 30 minuter!!

Efter ytterligare 30 minuter med en vänlig kvinna (Angela) i Brittish Airways desk så var vi på väg mot ett hotell inom flygplatsens område. Nytt försök att lyfta mot Miami i morgon kl 9.45 efter landning ca fem timmars väntan på flygplatsen innan vi kan lyfta mot Jamaica dit vi anländer ett antal timmar för sent. Just nu är det alldeles klart väder ute men vem vet vad morgondagen för med sig? Vi är i England och det finns säkert möjlighet till mer dimma…

Efter en kraftig tillrättavisning från personal på Kastrup om det olämpliga i att fotografera har jag varit lite försiktig med kameran och de få foton jag har tagit kan jag inte lägga upp eftersom alla mina sladdar finns i en resväska som vi inte har riktigt koll på var den befinner sig. Egentligen har vi inte koll på något av vårt bagage mer än handbagaget, inte ens på våra golfbagar. Enligt information ska allt finnas på Heathrow i väntan på att vårt nya flight ska bokas men vem vet? I Princip alla flyg till och från London har blivit inställda och vet ni hur många väskor det blir som ska lastas om och hamna rätt? Jag är inte helt säker på att vi får se våra saker den närmsta veckan och är glad att vi har en extra golfförsäkring i hemförsäkringen.

Vi försöker tänka att det vi inte kan förändra eller påverka måste vi acceptera och lyckas ganska bra med de,t förutom Jonas som är ganska irriterad över att missa Miami by night! Och irriterad är dagens underdrift! Nu kudde för vi får ju en hel resdag till i morgon med början kl 06!

Sov gott alla och Hannah, farmor älskar och saknar dig!


Förberedelser...

Lilla Hannah mår bra och är den gulligaste bebis jag har skådat!  Hon har ett litet "klick" i höften som ska undersökas närmare i morgon...

När det gäller Jamaica så har jag börjat med förberedelserna och när man uppnått denna aktningsvärda ålder så måste man i första hand tänka på..... läkemedel!

Blodförtunnande - Måste ha!
Turistdiarré - förmodligen
Virus herpes - tyvärr...
Allergi - kanske, kanske
Panodil - all inclusive!
Plåster - skoskav ja!
Kolesterol -Nee!

Kommer jag egentligen att ta mig genom tullen eller får jag sitta bakom spjället resten av mitt liv efter denna smuggling??


Välkommen!

Och så plötsligt hände det... Lilla efterlängtade, fanstastiska, underbara, vackra Hannah kom till världen denna soliga fina hösteftermiddag så nu kan man ju titulera sig farmor! Jag har letat som tokig efter en kabel så jag kan lägga in ett fint foto på henne men har tyvärr ännu inte lyckats hitta någon! Återkommer...



Här är hon! Lite grynig men foto från mms...


Vad göra...


..åt KF?? Nästan varje gång jag flyttar min lillalilla bil hittar jag en halv pippi, denna gång skulle jag tro att det är en Gröngöling, finns det förresten en pippi med det namnet?
(KF=Kattfan)



Visst ser han lite lömsk ut där han ligger i Tims korg vår lille Nisse!


Jamaica!



Jag startade denna blogg för att ge våra kära släktingar och vänner en chans att följa vad vi har för oss när vi åker till Jamaica. En resa som bokades för lääääänge sedan är det snart dags att påbörja och det känns alldeles overkligt, idag är det precis en vecka tills vi åker. Fotot ni ser har jag snott och visar Breeze Runaway, den anläggning vi ska bo på och kikar ni i övre vänstra hörnet kan ni ana en golfbana... Jodå, vi ska spela golf i paradiset vilket förmodligen är enda sättet att få med Jonas på en resa!

Innan vi åker hoppas jag bara att jag har hunnit bli farmor... Så Sandra, sätt lite fart!


Välkommen till min nya blogg!


RSS 2.0